Kundupplevelsen vi aldrig glömmer

”Madame, det var väldigt kort tid i Lyon?” Damen i kassan på SNCF vid Gare de Nice tittar misstänksamt på mig.
”Tack, vi ska bara äta lunch och sedan vidare.”

Gare de Nice, foto Maria Unde Westerberg
Gare de Nice, foto Maria Unde Westerberg
”Mais non, lunch i Lyon på bara två timmar? Det går inte, verkligen inte. Titta här, ni har jättemånga tåg till Paris, hela eftermiddagen!” Hon vänder skärmen mot mig och knackar med pennan på de olika avgångarna.
Jag nickar försiktigt, vi ska ju hinna till middagen i Paris också. Hm, nåja. Då får det bli den här avgången. Hon knappar in våra namn och födelsenummer, vill vi sitta uppe eller nere osv. Alors, vart skulle vi sedan?

”Bryssel och sedan via Hamburg vidare till Stockholm. För visst kan ni hjälpa till med platsbiljetter hela vägen?”

”Så, nu tar vi en sak i taget. Bryssel först, när vill ni åka?”
”Nästa dag, 14.25-tåget.” Den här gången himlar hon på riktigt med ögonen. ”Ursäkta, le lendemain seulement?!”
Jag svettas lite, erkänner att jag inte riktigt förstår den glosan. ”En natt, ska ni bara stanna en natt i Paris? Det är ju kulturens, konstens, Frankrikes huvudstad!”
Oui, det kan jag verkligen hålla med om. Men när jag säger att vi faktiskt varit i Nice tre veckor och nu ändå tyvärr måste hemåt, då mjuknar hon. Gott nog, vi väljer ju trots allt rätt färdsätt. Innan jag hunnit säga Hamburg har hon skrivit ut våra biljetter och ser mig djupt i ögonen.
”Så här är det. Resten av platserna ska ni boka i respektive land. Jag kan göra det, med betydande krångel, men då kan ni inte byta eller ändra er. Ni kanske vill stanna en natt extra ändå, ni blir försenade… då är alla pengarna i sjön. Mycket bättre att ta det längs vägen, plats finns alltid.” Sedan räcker hon över våra kuvert med biljetterna och spricker upp i ett stort leende. ”Ha nu en riktigt trevlig resa, och välkomna tillbaka till Côte d’Azur!”
Tåget snirklade sig längs de röda Esterelbergen medan solen än en gång steg över Medelhavet. På väg kunde jag inte låta bli att jämföra min madame med Ivar Karlsson från Centralens resebutik i Kalmar. Lika barsk som madame, lika vänlig är Ivar Karlsson. Bägge med samma genuina intresse och önskan, att just min upplevelse ska bli oförglömlig.
#tågluff #sncf #ilovenice #cotedazur #resiasverige #livet #withinreach

2 svar till “Kundupplevelsen vi aldrig glömmer”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *