Ledarskap och kultur

Att skapa en bra medarbetarupplevelse i en stark företagskultur ställer stora krav på ledarskapet. Att kultur äter strategi till frukost är ingen nyhet och för att komma igenom krävs trygga chefer som klarar att motivera istället för att kontrollera. Vilka tydliga principer har ni för chefer och ledare på olika nivåer?

I dagens nätverk byter vi mellan rollerna men de som har ett uttalat ansvar bör också få de redskap och det stöd de behöver. För att skapa en fantastisk medarbetarupplevelse likaväl som att både förstå och kunna ta sitt ansvar som ledare. 

Från att chefen var viktigast och kunde peka med hela handen är det nu kollegorna som är de vi vänder oss till för att informera oss, söka kunskap och samarbeta med, ofta utan att blanda in chefen. Det ställer ännu högre krav på chefer och ledare.

Dels på mellanchefer, projektledare, gruppchefer och alla andra, som behöver ägna allt kraft åt att skapa tydlighet, ge energi och att motivera och driva engagemang. Dels på högsta ledningen, som kommunicerar mycket mer direkt med medarbetarna. Ofta direkt via externa kanaler och nyheter, numera också med rörlig bild, poddar och filmer. 

Och vem är egentligen chef och ledare? Den som admininsterar mina tidrapporter, min projektledare, min styrgruppsordförande, den informella chefen eller helt enkelt jag, i mitt eget självledarskap? 

Nyckeln är att jobba strategiskt och systematiskt med kommunikationen. Och att dra nytta av det nya digitaliserade landskapet, där kollegorna är allt och chefen den som motiverar, förklarar och bekräftar istället för att kontrollera.

Svårt? Ibland, men inte omöjligt. Det finns många verktyg för ledarskapet. Ring så tar vi en kopp kaffe.