Dramatisk drömtur med Flåmsbanan

Har du också funderat på att åka med Flåmsbanan på tågsemester? För mig var det själva målet med de fyra extra resdagarna jag hade kvar på sommarens interrailkort. Var den värd? Säger bara ja, det var den: Åk!

Europas brantaste järnväg bjuder på dramatiskt djupa dalar och magiska vattenfall. Till och med skönsång och huldredans i vattenfallet ingår. Och varför inte fortsätta färden med helt andra färdmedel?

Dramatiska 21 km och 865 höjdmeter Flåmsbanan Maria Unde Westerberg
Dramatiska 21 km och 865 höjdmeter Flåmsbanan Maria Unde Westerberg

Turen tar knappt en timme och följer den djupa dalen hela vägen ner från Myrdal på högfjället ner till Flåm, vid Aurlandsfjorden. Tåget går ömsom på ena ömsom på andra sidan dalen. De gamla tågvagnarna tar dig genom ett tjugotal tunnlar och 180-graderskrökar ner till Flåm.  Och vatten. Alla järnvägar följer dalarna, alltså vatten, i alla former.

Förbindelse mellan högfjäll och fjord

Intresset av att skapa en förbindelse mellan Myrdal på högfjället och Flåm vid Sognefjordens innersta var stort. Varor skulle transporteras och människorna likaså. Ingenjörerna från Bergensbanan slog sina kloka huvuden ihop. Och, till sist lyckades de också bygga den brantaste järnvägsbanan i hela Europa.

Flåmsbaneglädje Maria Unde Westerberg
Flåmsbaneglädje Maria Unde Westerberg

Höjdskillnaden är hela 865 meter och järnvägen har en snittlutning på över 55 promille. Det vill säga en höjdmeter i skillnad per arton meter. För att lösa det byggdes banan med tunnlar och svängar där man jämnar ut höjden så att tåget kan ta sig både upp och ner i jämn hastighet.

Vatten, överallt vatten

Vattnet forsar intill Flåmsbanan Maria Unde Westerberg
Vattnet forsar intill Flåmsbanan Maria Unde Westerberg

Fjordlandskapet blir fysiskt påtagligt med granarna som smeker tåget på ena sidan och stupet hisnar på den andra. Bergväggarna känns stundtals lodräta. Inte minst genom alla återkommande vattenfall som kastar smältvattnet rakt ner i älven vi följer hela vägen från Myrdal och ner. Det högsta har ett fall på nästan 150 meter.

 

 

Kyrkan ligger högst upp i byn Flåmsbanan Maria Unde Westerberg
Kyrkan ligger högst upp i byn Flåmsbanan Maria Unde Westerberg

Då och då vidgar sig älven till en sjö innan den forsar vidare och lugnar sig i mjuka meanderbågar. När vi närmar oss Flåm kommer också bebyggelsen där dalgången breddas och har bildat botten. Högst upp i byn ligger den vackra gamla stavkyrkan, byggd redan 1664 och i all sin enkelhet lika vacker än idag.

Alla transportmedel ryms

Kryssningsfartygen möter Flåmsbanan Maria Unde Westerberg
Kryssningsfartygen möter Flåmsbanan Maria Unde Westerberg

Naturen kan vi här bara känna ren förundran och tacksamhet över. Ingenjörskonsten som byggde banan kan jag ändå begripa. Men att det låg stora kryssningsfartyg vid tågets ändstation var mer förvånande. Hur klarar de ens att vända därnere i den trånga fjorden? Det övergår mitt förstånd.

Men detta är ju då det innersta av den mäktiga Sognefjorden. För inte så länge sedan gick här en båt i veckan. Nu är turismen fullt utvecklad och det kommer tre fyra kryssningsfartyg om dagen, med upp till 8000 passagerare ombord. Många går av och tar tåget, en cykeltur och bara tar en promenad en bit upp längs älven. Reguljärbåtarna mot Bergen går numera också varje dag för den som vill byta färdsätt.

Reseledare som vallhundar

Fina detaljer i vagnarna på Flåmsbanan Maria Unde Westerberg
Fina detaljer i vagnarna på Flåmsbanan Maria Unde Westerberg

Vagnarna vi åker i ser ut att vara välputsade original från då, för runt hundra år sedan när banan byggdes. Men här kliver man inte på tågen hur som helst inte. Uppe i Myrdal liksom nere i Flåm pågår en veritabel logistikekvilibrism varje dag.

Där är anställda på Flåmsbanan i gröna västar som radar upp alla resande i räta led vid olika siffror på perronger, rätt grupp på rätt plats, independent travellers för sig. Väskor och cyklar i bagagevagnen, åldrade amerikaner med käpp hjälps motvilligt uppför de smala trappstegen och in i närmaste vagn. Reseledare med olika men tydligt särskiljande flaggor håller likt vältränade bordercollies ordning på sina gruppers fortsätta färd. Allt pågår under typ en kvart varje eller varannan timme, då några tusen människor ska byta färdmedel samtidigt. När jag tittar ut genom tågfönstret vid avgång är hamnen i princip lika tom som den nyss myllrade av folk. Bara en och annan cyklist står kvar med tveksam blick, de borde kanske tagit tåget upp och cyklat nerför?

Huldredans och boendetips

Kjosfossen Flåmsbanan Selfie Maria Unde Westerberg
Kjosfossen Flåmsbanan Selfie Maria Unde Westerberg

Huldrorna då, de som sägs förvrida huvudet på alla som försöker tämja forsarna och vattnet? Jodå, de dansar till dånande skönsång mitt i det mest spektakulära av alla vattenfall, Kjosfossen, där tåget också gör fotostopp både på ner- och uppvägen.

Jag blev minst sagt sugen på att stanna längre här vid fjordarna. Nästa gång ska jag köpa biljett till båten från Flåm mot Bergen, men säga till och hoppa av vid kajen på Nordeide. Där kan jag sedan bo några dagar på supergulliga Villa Tippetue, på instagram @villatippetue.

@villatippetue Flåmsbanan Maria Unde Westerberg
@villatippetue Flåmsbanan Maria Unde Westerberg

Äkta norsk hytta som drivs av Elisabeth och hennes familj, med milsvid utsikt över alla fjordarna och bara hundra meter ner till vattnet. Sedan när vi är nöjda, då åker vi vidare till Bergen. Och sedan kanske tar bussen upp, längs Atlanterveien till Molde och Ålesund med Ane Brun på full volym i hörlurarna.

#tågsemester #takeover #interrail #flåmsbanan #villatippetue #withinraech @marremam @tagsemester.nu @rivieraninomrackhall

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *