På räls till Rivieran, fem tips för dig som vill skippa flyget

För precis ett år sedan skrev jag ett gästlinlägg om att resa med tåg till Rivieran på Kristinas blogg. Intresset var helt galet och det blev ju sedan en hel bok, ”Rivieran inom räckhåll” som du kan köpa på Bokus här. Rutterna är lika fina men en hel del har ändrats, om hur man köper biljetter mm. Varsågoda, här är den uppdaterade versionen av ”På räls till Rivieran, fem sätt att skippa flyget”. Bon voyage!

De senaste åren har intresset för tågresor i Europa vuxit lavinartat. Greta Thunberg fortsätter spänna ögonen i oss och har tveklöst väckt en hel del både klimatångest och panik.  Alla vill åka tåg och väldigt många vill till Rivieran. Min kompis Kristina Svensson bad mig i februari 2019 att skriva ett gästinlägg till sin blogg Tomatsallad.nu om att åka tåg söderut genom Europa. Här kommer några av vägarna som tar dig dit samt tips på apparna som hjälper dig boka biljetter.

Verona Centrale i morgonljus foto Maria Unde Westerberg
Verona Centrale i morgonljus foto Maria Unde Westerberg

Klimatsmart att byta ut en del flygresor till Nice mot tåg

Vi har sedan några år lägenhet i Nice och jag är typiskt en som tidigare flugit minst tjugo resor per år, på jobb och privat. Detta trots ganska intensiv påverkan av närstående klimatelit-syster, kollegor och viss mån även våra tre tonårsdöttrar.

När jag sedan tidigt blev medbjuden i facebookgruppen Tågsemester.nu i oktober 2017 trillade alla poletterna ner. Om klimatet, om hur situationen med bokningar, nattåg och även utbyggnaden av höghastighetsbanor som pågår, och inte minst, minnet från ungdomens alla tågluffar av hur underbart det är att åka tåg genom Europa och i världen.

Solrosfält från tåget foto Maria Unde Westerberg
Solrosfält från tåget foto Maria Unde Westerberg

Och jag kan berätta att det är precis lika fint fortfarande. Vi har ställt om alla resor som går till tåg, buss, båt eller samåkning i bil. Kommer fortsätta flyga ibland men inte alltid, att ta tåget till Rivieran går alldeles utmärkt. Timme efter timme i en takt där allt hinns med. Tjusningen med att åka tåg går blir bara större för varje resa. På samma sätt som jag aldrig tröttnar på den hisnande blå färgen som havet ibland har i Nice. Eller för den delen att gå på marknaden och köpa närodlade grönsaker, frukt och färskfångad dorade, havsaborre.

Flygrädda har plötsligt fått folk att nicka ivrigt istället för att sucka när de vill välja andra sätt att resa. Men det är dessvärre fortfarande ofta lite dyrare med tåg än flyg, om man bara räknar i pengar. Utslaget på en hel semester samtidigt som alla andra vill åka, då blir det i stort sett samma pris.

Än så länge lönar det sig nästan alltid att köpa Interrail-kort, för det antal dagar och kalendertid du önskar. Men ju fler vi är som gillar, kommenterar, påverkar och lobbar med det lilla vi kan, politiskt och i olika andra nätverk, desto mer lyssnar makten och fattar de beslut som behövs för mer och enklare tågtrafik i Europa. Här kommer fem förslag på vägar till eller från Medelhavet. Jag tar exemplen till Nice, du väljer din favorit att kliva av tåget.

Resväg 1) Komma fram fort med nattåg

För den som vill komma ner så snabbt det bara går tar det just nu drygt tjugofem timmar från Köpenhamn, plus din restid norrifrån. Då gäller nattåg och så få byten som möjligt. Till exempel från Stockholm 15.26 via Köpenhamn till Hamburg. Därifrån nattåg till södra Tyskland och sedan vidare förbi Paris. Där blir det byte mellan stationer och snabbtåget vidare söderut. Framme i Nice lagom för att lämna väskan på boendet och gå ner på Promenade des Anglais. Lyssna på vågorna, ta en drink och se solen gå ner bakom de röda Esterelbergen.

Vi tar gärna den vägen men lägger in ett senare tåg från Paris. Eller ser till att få byte i Lyon och göra några timmars uppehåll där. För oss välkända och högt älskade städer där vi i alla fall kan stanna för fantastisk lunch. Ibland beställer vi bord, ibland hittar vi bara en trevlig restaurang i närheten av stationen. Missa inte Le Train Bleu på Gare de Lyon i Paris, magnifikt!

Klassiska Le Train Bleu vid Gare de Lyon i Paris, foto Maria Unde Westerberg
Klassiska Le Train Bleu vid Gare de Lyon i Paris, foto Maria Unde Westerberg

2) Ett måste för tågälskaren: Bernina Express

Den som vill ha ut det mesta av själva tågupplevelsen tar nattåget till Zürich och lägger till alla tågnördars våta dröm: genom schweiziska Alperna med Albulabanan-banan och Bernina Express.

Bro längs Bernina express foto Maria Unde Westerberg
Bro längs Bernina express foto Maria Unde Westerberg

Sträckan klättrar i branta stigningar och snirkliga kurvor, från blommande ängar i Chur via Sankt Moritz, höga brovalv och snötäckta bergspass till Tirano i Italien. Man kan antingen betala extra för att åka i panoramavagnar. Eller ta vanligt regionaltåg och säkra en fönsterplats med exakt samma utsikt, utan tillägg.

I boken ger Kristina sina bästa tips på hur du lyckas med fotona på tågresan (hett tips: rensa minneskortet innan just den här resan).

Valtellinas vinodlingar foto Maria Unde Westerberg
Valtellinas vinodlingar foto Maria Unde Westerberg

Från Tirano fortsätter du mot Milano ner längs Valtellinas vinodlingar till de branta väggarna vid fantastiska Lago di Como. Jag kan varmt rekommendera ett stopp i Varenna och båten över till fantstiskt gulliga Belaggio för en natt.

Bellagio Lago di Como Maria Unde Westerberg
Bellagio Lago di Como Maria Unde Westerberg

Den som har lite mindre tid kan med fördel åka en annan väg vi provat, genom västra Schweiz över Spiez och Stresa vid Lago Maggiore. 

Från Milano vidare går färden vidare till Rivieran. Snabbtåget Thello ingår numera i Interrail, ger bara några euro i rabatt men går hela vägen till Marseille. Alla andra måste byta tåg i Ventimiglia.

Oavsett avslutas den här längre omvägen med ännu en av världens vackraste sträckor, längs franska rivieran. Där Alperna doppar tårna i Medelhavet smyger rälsen närmast vattnet hela vägen längs den pinjekantade stranden.

Bienvenues à la Côte d’Azur och 300 soldagar om året.

3) En sväng genom Centraleuropa

Om nu tåget får vara mer en del av resan är det fint att börja åka rakt söderut. Snälltåget kör med nyrenoverade nattåg varje kväll om sommaren och vid större lov och helger. Från Malmö till Berlin och omvänt, med anslutning mot Stockholm, numer med väl fungerande luftkonditionering.

Till Berlin kommer du tidigt på morgonen och kan hinna uppleva en hel del bara över dagen. Ta en tur med spårvagn genom forna Östberlin, gå över floden och tillbaka via Neue Markt och Kreutzbergs fina bostadskvarter.

Hämta upp väskan och hoppa på tåget mot Prag från Südkreutz och sitt på vänster sida, gärna i den fina restaurangvagnen. Mycket vacker sträcka längs Elbe från Dresden och söderut.

Stanna i Prag så länge det passar och åk vidare därifrån till Wien, också så länge ni tycker. Från Wien går sedan nattåg till Milano, som liksom flera i ÖBBs flotta också är biltåg.

Vi hade sällskap i kupén av en man som hade motorcykeln med. Aha, en HD? undrade vi, som just mött 100000 bikers på HD-parad i Prag. Nein, jag är tysk, jag kör BMW, sa han, milt överseende. Dock från 1949, han skulle på veteran-motorcrosstävling genom hela Italien.

Stå ute i korridoren då och då de första timmarna, betagande berg med branta stigningar och vackra brospann även här. På morgonen kommer sedan konduktören med frukost medan ni ser solen stiga över liguriska vinodlingar och Lago di Garda.

Den som älskar berg och har ännu mer tid tar omvägen även över Slovenien med Ljubljana och vita staden Venedig på vägen till Milano och så småningom Medelhavet.

Tende, foto Maria Unde Westerberg
Fina bergsbyn Tende nära Piemonte, foto Maria Unde Westerberg

Den som vill åka långsammast och vackrast tar salthandlarnas gamla väg via Turin och Piemonte. Över passen förbi Tende, där tåget slår knut på sig själv gång på gång, längs floden Roya där medeltida byn Saorge vakar uppe på klippan, passerar Breil de Roya och Sospel innan man kommer ner till Nice.

4) Fakir-alternativet till Bryssel

Fler och fler väljer tåget med sina jobbresor även på längre sträckor. Vissa organisationer förbjuder flyg inom Norden, andra klimatkompenserar så att kostnaderna blir jämförbara.

Köln Hbf foto Maria Unde Westerberg
Köln Hbf foto Maria Unde Westerberg

En av de viktigaste sträckorna är den mellan Stockholm och Bryssel, där flygen idag går i skytteltrafik. EU-parlamenatrikernas bästa rutt är numera att ta nattåg från Stockholm till Malmö och Köpenhamn. Där hinner man efter en tidtabellsändring med första anslutningen via Hamburg mot Köln till Bryssel.

Vi nostalgiker som tågluffade med gamla Nordexpressen till Paris i ungdomen längtar efter det till Köln som förhoppningsvis återuppstår om något år, både för jobb och privata resor.

Om du vill ha mer än moules frites och belgiska våfflor i Bryssel rekommenderar vi att leta boende i Ixelles eller Saint Giles, vid Place Chatelein. I vart och vartannat av de vackra town-housen i Art Noveau-stil finns trevliga restauranger och barer.

5) Charterresa med tåg

Dagens Nyheter och flera researrangörer fortsätter driva trenden med chartrade tågresor. Åtgången är strykande och ett utmärkt alternativ för den som vill börja mer försiktigt och i sällskap. Den trånga sektorn ligger i att hitta tåg med rätt vagnsbredd, snåriga regler om språk och alla olika signalsystem. Men utvecklingen och harmoniseringen går framåt, snart ska även det bli lättare.

Vill du åka på gruppresa och så fall vart, hur? Kommentera gärna längst ner! Eller anmäl dig direkt till vår Vandringsresa med tåg över Valborg.

Ta en helt annan väg hem

När man väl tagit sig ner genom Europa och haft en underbar semester så blir det ändå en dag dags att åka hem igen. Något av alternativen här ovan går fint. Mitt tips är att ha lite is i magen, det är långt ifrån alla tåg som kräver platsbiljett.

Flaskhalsarna i högsäsong brukar vara plats på nattågen och mellan Hamburg och Köpenhamn, särskilt på hemvägen. Då är de flesta dock vana vid många timmar på tåg och du kan vara mer flexibel. Dagtågen är snabbare än nattågen, åk så långt du orkar och övernatta sedan på en ort du aldrig hört talas om. Eller ta någon av färjorna, till exempel från Kiel till Göteborg. Från Travemunde, Rostock och Sassnitz går båtar till Trelleborg. Där kan det vara lite pyssel att ta sig från tåget någon kilometer till färjeläget, kolla innan så att ni hinner.

Med näsan mot världen Maria Unde Westerberg
Med näsan mot världen Maria Unde Westerberg

Några dagar kvar? Åk snett uppåt genom franska inlandet till Saint Malo, där Bretagne börjar och klipporna stiger ur sanden. Stanna till vid Mont St-Michel, innan du tar båten trettio timmar från Granville över till Irland. Tillbaka genom England och antingen färja till Oostende eller Eurostar till Bryssel. Och hem.

Halvtio-tåget Nice till Moskva
Halvtio-tåget Nice till Moskva

Det jag själv längtar efter är ett tips jag fick via Tågsemestergruppen. Att ta tåget som går på söndagarna 9.29, direkt från Nice till Moskva. Hoppa av i Warszawa och åka till Gdynia för färjan vidare till Karlskrona eller Nynäshamn.

Vart vill du åka?

Tips: skaffa Interrailkort och ha is i magen med platsbokning

Interrailkort bäst på längre sträckor

Om du är ute i god tid och vill pussla själv kan du hitta billiga biljetter hos respektive tågbolag. Interrailkort är dock nästan alltid bäst och finns i många olika kombinationer.

Interrailbiljetter Maria Unde Westerberg
Interrailbiljetter Maria Unde Westerberg

 

Det billigaste interrailkort för vuxen i 2 klass med 4 resdagar inom 30 dagar för vuxen kostar 246€ på interrail.eu. Då kan även två barn under tolv år åka med gratis. Priset är något högre på de svenska resebyråerna där också rådgivning ingår, till exempel  Europarunt.se, Centralens Resebutik i Kalmar och Stockholm info på Stockholm central. De kan alla hjälpa till med planering, upplägg och platsbiljetter.

Boka biljetterna själv eller ta hjälp

Många menar att det är krångligt att boka biljetterna. Vi som åkt mycket de senaste åren menar nog att det svåraste är att bestämma rutt. När ni väl bestämt alternativen kan de flesta som är lite vana vid appar och digitala verktyg boka det mesta på egen hand. Särskilt första gången är det många som vill ha hjälp av resebyrå, sedan klarar du dig på egen hand.

Utvecklingen av digitala bokningssystem går fort framåt och flera nya aktörer finns, som funkar även för att boka enbart platsbiljetter med interrail. Trainplanet är igång och funkar ganska bra men tar väldigt bra betalt för sina biljetter. Jag tror mycket på både Railtic och Allaboard som är i slutförhandlingar med de sista bolagen för att sälja deras biljetter. Vi är också många som uppvaktat även SJ, som nu håller på och tar fram digital försäljning av biljetter till de större tågbolagen i Europa.

Schweizisk konduktor m interrail foto: Maria Unde Westerberg
Schweizisk konduktor m interrail foto: Maria Unde Westerberg

Prisexempel

Sittplatser från Stockholm till Hamburg, del i 3-bädds sovkupé Hamburg-Basel samt två platsbiljetter genom Frankrike kostar cirka 1100:- per person. Fyrbäddskupé i liggvagn blir något billigare, totalt cirka 900.

Frukost på sängen på nattåget Maria Unde Westerberg
Frukost på sängen på nattåget Maria Unde Westerberg

Med lite mat och snacks blir kostnaden alltså någonstans mellan tre och fyra tusen kronor, enkel resa. Lägg på hundralappar till för tur och retur och några extra resdagar, det är värt varenda krona. Flyget är kanske billigare, om du kan boka på tisdagar när ingen annan vill åka. Men i resurser över tid, för jorden och ditt eget samvete? Att resa med tåg är av en helt annan dimension.

Du kan jobba och få massor gjort ombord på tågen. Du få helt andra upplevelser och egentligen, vad har vi bråttom till? Dunket från tåget mot rälsen, landskapen som glider förbi, bakgårdar i städerna och berg som tar andan ur dig. Allt har sin tid.

Bra appar som underlättar tågresan

  • Rail planner är den ovärderliga samlingsappen för Interrail (och EUrail, för icke EU-medborgare). Där hittar du det mesta du behöver för att kolla olika tågtider, både med och utan obligatoriska platsbiljetter. Genom den kan du även boka platsbiljetter till de största tågbolagen mot bara 2€ styck i avgift. Men ta det lugnt, under lågsäsong behöver du för det första ofta bara boka plats på snabbtåg och nattåg, övriga tåg går det bra att hoppa på.
  • Raileurope och Omio för både rutter och biljetter för kortare sträckor inom hela Europa, dock inte koppling till interrail.
  • Rome2rio ger ruttförslag för alla olika transportsätt över hela världen. OM man blir sugen på att ta vägen hem över Moskva eller så:)
  • Plus de olika tågbolagens egna appar. Mest för att ha koll på aktuell trafikinformation, på några även för att boka plats med elektroniska biljetter. DBahn är viktigast, den ger bra info om tider mm över hela Europa. SJ, DSB, SBB (för Bernina Express), ÖBB, SNCF, Trenitalia och Renfe.  I övrigt kan du fortfarande på de flesta stationer runt om i Europa köpa biljetter även till andra länders tåg.

Bon voyage!

Boken ”Rivieran inom räckhåll” kan du beställa på Bokus, Adlibris eller i din bokhandel. Till dig själv eller som present till tågälskaren, rivierabon och bästa kollegorna på jobbet. 

Fortsätt gilla, kommentera och dela våra sidor vidare, på Facebook och Instagram eller på #rivieraninomräckhåll. Prenumera gärna på nyheter och tips, vi lottar ut ett ex av boken varje månad!



Tack för att ni hänger med oss! Kanske ses vi på Tågsemesterdagen på Calrion Hotel Stockhom den 28 mars?

#rivieraninomräckhåll #tågsemester #interrail #tågluff

Författare: Maria

Behöver du hjälp att bestämma rutt till din tågsemester? Boka biljetterna? Eller kanske skapa samma positiva laddning på jobbet som när vi ska ut och resa? Jag hjälper er att skapa hållbar impact och upplevelser över förväntan, välkommen att höra av dig!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *