Digitala möten, sex enkla steg för att enas och samarbeta i på riktigt i de verktyg ni valt

På ett par coronaveckor har det hänt mer för digitala möten än vad det gjort på flera år. Men vi har ju förberett oss och voilá, det funkar ju! Efter tio år som expert på digitala verktyg och möten på distans kommer här våra sex enkla steg och tips med allt du behöver.

Grunden för allt hållbart arbete ligger i mångt och mycket att veta vart vi är på väg, vilka som ska med och vad som är mitt uppdrag. Jag vill lägga till att det också handlar om att skapa rytm, rutiner och att ha roligt tillsammans. Vilket naturligtvis fungerar även på distans, särskilt när vi en gång väl lärt känna varandra.

  1. Enas om vilket verktyg ni ska använda och HÅLL ER TILL DET. Om ni redan har Teams så fortsätt med det, andra populära verktyg är Zoom, Google Hangout, Spintr och Beekeeper. Skype finns fortfarande men håller på att fasas in i Teams.
  2. Använd samma verktyg till chat och videomöten, gärna i olika kanaler för olika grupper eller intressen men ha alltid en gemensam för alla. Där ska ni också samla alla viktiga dokument, just nu till exempel om corona och vad som gäller hos er.
  3. Ha en tydlig AGENDA. Alla måste förstå varför vi har möte och vara ok med det, annars blir det helt meningslöst. Alltså: vilka frågor ska tas upp i vilket syfte, vem leder mötet, vem ska tala i vilken ordning, när ska ni ha rast och hur gör ni om ni vill ha gruppsamtal under tiden?
  4. Sätt upp SPELREGLER för era digitala möten. Det är nog det enskilt viktigaste tipset för att få till ett bra samarbeta.
    1. Ska alla vara på plats så att nötet börjar på rätt klockslag eller är det ok med fem minuter teknikstrul?
    2. Får man göra annat under tiden? Kolla mejl, prata med andra i samma rum, gå ifrån mötet en kortis osv.
    3. Är det ok att avbryta, visa känslor, ligga ner i sängen med videon på?
  5. Ha både GNÄLLKVART, där alla kan klaga och sura över olika saker för att frigöra energi och lämna det bakom er, och sedan en KREATIV KVART. Oanad energi kan komma ut på kort tid, passa på att köra lite innovation när ni ändå redan ändrat lite på rutinerna. Någon behöver alltid hjälp att lösa ett problem. Använd med fördel Mentimeter för korta frågor och visuella svar, utmärkt för alla former av grupper och möten. Skapa gratiskonto på www.menti.com och prova!
  6. Ha roligt! Glöm inte att upprätthålla känslan av att ni är kollegor. Förutom en fast tid för eftermiddagsfika funkar digitala möten utmärkt även för AW, pausgympa, lunchpromenad och tusen saker till. Surfa runt på nätet, fantasin har fått fritt spelrum hos världens alla gympalärare, elever och youtubers!
Perukbilden Ulf och Maria Foto Maria Unde Westerberg
Ulf och Maria hejar på Sverige Foto Maria Unde Westerberg

Stort lycka till, snart släpper coronan sitt hårda grepp och vi kan börja om igen. Förhoppningsvis lite smartare, lite mer innovativa och lite vänligare med varandra.

#medarbetarupplevelsen #digitalamöten #engagemang

Författare: Maria Unde Westerberg

Maria här, som gör vad jag kan för att sprida sol och en fläkt av både tåglivet och det franska till fler. På den här bloggen samlar jag saker från olika delar av det jag gör, med målet att få flera att våga lite mer. Till exempel att hoppa på tåget, bokstavligt och bildligt. Vad längtar du efter?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.