Frukost med Microsoft: HR har en viktig roll i den strategiska utvecklingen
Att bygga en ny företagskultur kräver att du ser till hela medarbetarupplevelsen för att driva engagemang. Under en välbesökt och inspirerande frukost på Innofactor den 12 september berättade Ulrika Jonsson, digital business director på Microsoft, om företagets nya affärsmodell där HR har en strategisk roll.
-Eftersom vi själva jobbar med de digitala verktyg som stödjer helheten, måste vi naturligtvis också gå före i medarbetarupplevelsen, säger Ulrika Jonsson som har en helt ny roll inom Microsoft, att hjälpa företag nå digital förändring. Och vägen dit går alltid via människorna.
Det första skiftet är att man istället för att kunna allt måste kunna lära sig allt. Utgångspunkten är Carol Dwecks teorier om Growth mindset och livslångt lärande. (länk till hennes TED-talk)
Förutom att värdera lärandet belönar man dessutom nu vilken impact ditt arbete gjort och vilka effekter de gett, istället för vilka aktiviteter du genomfört.
-Forskningen visar vikten av att få en bra onboarding första dagen och veckan, säger Hans Andrée från Innofactor. Allra första tiden är kritisk för hur nya medarbetare bygger och driver engagemang för faktiskt hela anställningstiden och även långt efter.
-Varje nyrekrytering kostar i snitt 542700 kronor enligt fackförbundet Vision. Alltså ganska enkelt att räkna ut hur mycket som står på spel.
Genom att ta hjälp av datadriven insikt går det betydligt enklare att nå den bästa medarbetarupplevelsen, EX, från början. Och med det bidra till att HR jobbar mer strategiskt och skapa värde på riktigt. Där är Microsoft Talent i Dynamics CRM ett viktigt verktyg i för att driva engagemang direkt i rekrytering och onboarding.