Har ni den medarbetarupplevelse som krävs för att attrahera talangerna?

Medarbetarupplevelsen idag ÄR varumärket. Står ni för den innovativa kultur talangerna som längtar efter?  Har ni lika snygga, digitala och relevanta verktyg på plats på jobbet som vi använder privat?  Bra! Då kanske är ni den arbetsplats de nya talangerna vill välja, bland alla de förslag som droppar in via LinkedIn varje dag. Summan av alla de delar du visar upp externt och internt påverkar dina potentiella medarbetare, från allra första gången de kommer i kontakt med dig och genom hela karriären.

I takt med den digitala transformationen pågår nämligen även en annan förflyttning. Kultur och engagemang har fått sällskap av medarbetarupplevelsen eller EX, employee experience. EX är bredare och kan beskrivas som hela upplevelsen av att jobba för en organisation. Det är summan av kulturen, de tekniska förutsättningarna och arbetsmiljön i sin helhet.

Medarbetarupplevelsen är ögonblicken vi minns, positiva eller negativa. Ögonblicken som skapar känslor, som i sin tur  skapar minnen. Dagen då vi träffade vårt livs kärlek, när barnen föddes, när du tog studenten eller besteg det fysiska eller berg du bestämt dig för att övervinna. Men också när något gick åt helvete, dagen då du sa upp dig. Minnen skapas inte bara privat utan även på jobbet, och de är avgörande för att driva det engagemang alla parter längtar efter att kanalisera.

Vad kan du göra som skapar ögonblicken vi minns på jobbet? Hur tar du kontakt allra första gången, genom onboarding de första dagarna till långt efter att de lämnat men alltid ska längta tillbaka till? Så bygger du en god medarbetarupplevelse. 

Har ni ett starkt varumärke med stolta värderingar? Se till att första dagen på jobbet är det bästa ögonblicket på det bästa jobb din medarbetare någonsin kommer att ha. För hur bra du än bygger din upplevelse kommer de nämligen att sluta. Tricket är att behålla den goda relationen, så att de en dag också kommer tillbaka.

Vad finns inom räckhåll för dig och din organisation för att skapa nå en fantastisk medarbetarupplevelse för alla? Som ni ännu inte nått eller kanske bara börjat formulera. Vi bistår personer, företag och organisationer att hitta fram till fantastiska medarbetarupplevelser. Tillsammans undersöker vi vägen och sätter målen. Med fokus på att lära nytt istället för att kunna allt om det digitala landskapet, att skapa engagemangskultur och att dela med oss på ett innovativt sätt når vi fram.

Författare: Maria Unde Westerberg

Maria här, som gör vad jag kan för att sprida sol och en fläkt av både tåglivet och det franska till fler. På den här bloggen samlar jag saker från olika delar av det jag gör, med målet att få flera att våga lite mer. Till exempel att hoppa på tåget, bokstavligt och bildligt. Vad längtar du efter?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.