Le Train Jaune – gula tåget i Pyrenéerna

Sugen på att åka tåg? Gör som tågnördar från hela världen, ta dig upp mot Pyrenéerna och hoppa på “Le Train Jaune”, Gula tåget. Med en snittfart på trettio i kilometer i timmen snirklar det sig upp hela vägen genom bergen upp till grevskapets Cerdaniens högplatåer. Halsbrytande vyer, snygga broar och alla möjligheter till avstickare för att sporta utlovas.  

Le train jaune på bron Sejournée
Le train jaune på bron Sejournée

Mer om Gula tåget och hela området finns i nya boken ”Languedoc inom räckhåll, med ännu fler upplevelser i södra Frankrike”, som kommer i juni. Här kan du beställa boken och även köpa föregångaren ”Rivieran inom räckhåll”.

Intresset för att åka tåg har formligen exploderat de senaste åren och vi lovar, det är precis lika underbart nu som vid ungdomens tågluffar. Skillnaden är att du slipper sova på hatthyllan och att du numera utan problem kan kombinera olika färdsätt.  

Gula tåget nås med tåg, buss eller bil från Perpignan till VillefrancheVernet-les-Bains. Eller från Latour-de-Carol-Enveitg åt andra hållet, via huvudvägen eller tåglinjen som går mellan Toulouse och Barcelona. Ta tåget hela vägen eller en dagstur från ena eller andra hållet. Stopp vid någon trevlig station rekommenderas varmt.  

Villefranche-Vernet-les-Bains
Villefranche-Vernet-les-Bains

Utgångspunkten VillefrancheVernet-les-Bains är en mycket vacker, befäst liten by med flera möjligheter till övernattning. Som namnet antyder både här och vid ett antal andra stopp längs vägen, finns varma källor där man kan bada året. I närheten kan man utforska ett system med kalkstensgrottor och en mängd vandringsleder har sin utgångspunkt här. Vi sätter oss förstås på tåget, låter håret fladdra och dofterna svepa oss med, upp genom floddalen upp till Pyrenéernas tiara av höga bergstoppar. 

Sträckan är 62 kilometer lång och trafikeras av franska SNCF som vanligt regionaltåg, ingen platsreservation behövs. När vädret tillåter kör man också med några öppna vagnar med träbänkar och utan tak. Längs vägen passerar man två fantastiska broar, 4 akvedukter och 19 tunnla. Vid stationen Olette kan tåget komma upp i hela 55 kilometer i timmen. Annars håller det i snitt trettio och rör sig långsamt från frodigt grön lövskog och strama vinodlingar vidare upp genom bergen med gran och blåbär. Hästar och kor, får och getter betar lugnt på ängarna med klämtande klockor i ekon mot bergssidorna.  

Namnet har tåget fått från färgerna i den katalanska flaggan, gult med röda detaljer. Det som är ganska unikt är också att strömförsörjningen sker från en tredje strömskena, mellan de två vanliga. Den tekniken var vanlig när man byggde de första tunnelbanorna i Europa, som till exempel metron i Paris. Elen till tåget produceras fortfarande i kraftverket La Cassagne, en stor vit byggnad nere i dalen som syns tydligt en bit efter Nyers. Där bodde många av arbetarna under tiden järnvägen byggdes. 

Le Train Jaune en viaduc du Sejournée
Le Train Jaune en viaduc du Sejournée

Snart är det dags att hålla kameran redo för den vackra bron Viaduc du Sejournée. En 65 meter hög stenbro, med bärande torn, 16 huvudbågar och flera mindre som förstärkning över floden nedanför. Förstås svårt att fånga från själva tåget men spåren svänger både före och efter. Då kan man få snygga bilder och filmer genom att luta sig lite ut och fånga hela tåget i kurvorna.  

Pont Gisclard
Pont Gisclard

Men pass på, bara en liten stund senare kommer man till Pont Gisclard, Frankrikes största hängbro i metall. Ett litet mästerverk för sin tid när järnvägen byggdes 1909, men helt nödvändig som lösning för att överlista de branta bergväggarna över floden i extremt svåra omgivningar. Från de höga pylonerna går vajrar i metall till brons alla fästen och även om vi inte märker det, är den alltså gjord för att kunna röra sig utan att rasa ihop.  

Efter det kommer man så till Mont Louis, en annan befäst by och en av huvudstationerna där tåget alltid stannar. De flesta av stationerna är annars så små att man måste säga till om man vill åka med eller kliva av där. Ju högre upp man kommer ligger de dessutom i såna halsbrytande branter att man inte ens begriper hur folk ska ta sig därifrån. 

Frankrikes högst belägna station kommer sedan, Bolquère Eyne, som ligger på 1592 möh. Därefter stationer med namn efter varma källor som avlöser varandra: Font Perdrouse, Font Romeu, Les Escaldes. Små hotell, bed&breakfast och ställen att äta på finns här och var men kom ihåg att vi ju högre upp vi kommer, desto mer övergår turistorterna till ha tonvikt på vintersport snarare än sommaraktiviteter. Fantastiska vandringsleder finns det dock gott om överallt, skaffa en bra karta, kompass och bra skor så är du hemma. Om du till går av i Err har du närmast till högsta toppen i närheten, Puigmal, på nästan tre tusen meter.  

Puigcerda
Puigcerda

Väl uppe på högplatån finns det flera saker som man kan ägna sig åt. Urgulliga Puigcerdá är nuvarande huvudort i Cerdanien och vakar över högplatån med sitt magnifika klocktorn, så pass högt upp att man tar hiss till centrum. Den medeltida gamla staden ligger på spanska sidan men är nästan ihopväxt med Bourg Madame där gula tåget har station.  

Man kan också stanna till i Ur och ta en tur in i den spanska exklaven Llivía. Det betyder är det är spansk mark, fast ett par kilometer in i Frankrike. Så länge grevskapet Cerdanien var franskt var detta huvudorten. Efter pyreneiska freden 1659 fick det vara kvar som spanskt territorium, kanske för att det ändå var en välbyggd borg där uppe på toppen. I praktiken är det förstås ingen som bryr sig. Den är, som allt annat här i trakterna, helt enkelt katalansk. Och bjuder på fin utsikt.  

Nath på Pyren Equus
Nath på Pyren Equus

Den som gillar att utforska varje landskap från hästryggen har många möjligheter här i trakterna. Vi har hört väldigt gott om Nathalie Komaroff som driver Pyren-Equus i Porte-Puymorens, en liten bit upp från Latour-de-Carol mot Andorra. Intill stallet finns också tre små gites, plus sovsalar om man är en grupp. http://www.pyren-equus.com/ferme-d-en…/gite-d-etape.php 

Sedan är ju förstås Andorra trevligt. Dels om vintern med skidsportorter av världsklass, dels som taxfree-paradis om du är sugen på billig sprit och sånt. För att komma dit tar man någon av direktbussarna från Hospitalet de Andorra.

Själva sätter vi oss på nattåget, som avgår varje kväll från Gula tågets slutstation i Latour-de-Carol Enveitg mot Paris. Just nu det enda i drift men pass på, med det nymornade intresset för att åka tåg finns planer på att även Le Train Bleu ska återuppstå, mellan Paris och Rivieran! Det längtar vi också efter. 

Bonne journée!
 
Den här artikeln är också publicerad på Escapat Magazine.

Skriv upp dig på nyhetsbrevet!

Fortsätt gilla, kommentera och dela våra sidor vidare, på Facebook och Instagram eller på #languedocinomräckhåll och #rivieraninomräckhåll. Prenumera gärna på nyheter och tips, vi lottar ut ett ex av boken varje månad!


Här kan du beställa dina signerade ex av böckerna Languedoc inom räckhåll och Rivieran inom räckhåll. De finns självklart också att köpa på också Bokus, Adlibris eller i din lokala bokhandel. Plus att låna på många bibliotek, be dem gärna köpa in annars!

Bon voyage?

Författare: Maria Unde Westerberg

Maria här, som gör vad jag kan för att sprida sol och en fläkt av både tåglivet och det franska till fler. På den här bloggen samlar jag saker från olika delar av det jag gör, med målet att få flera att våga lite mer. Till exempel att hoppa på tåget, bokstavligt och bildligt. Vad längtar du efter?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.