Alla tågälskares drömväg över Bernina-passet
Tågälskarna som vill ha en riktig upplevelse zick-zackar sig ner genom Europa och lägger in de mest spektakulära stäckorna längs vägen. Genom Rhendalen, en runda i Schweiz med Albulabanan och Bernina-passet, ner längs Comosjön via Milano till Rivieran. Vill du ha ännu mer berg, ta vägen från Milano via Turin och Tende till Nice.
RHENDALEN FRÅN KOBLENZ TILL MAINZ
Första omvägen går via Köln mot Mannheim. Mellan Koblenz och Mainz följer tåget floden längs Rhens västra strand i princip hela vägen. Bara den biten är värd en egen resa med full utsikt över Rheingaus sydsluttningar i ett lapptäcke av terrasserade vinodlingar.

Slott efter slott som inspirerat alla sagor du läste som liten, små borgar och kyrkor med höga spiror och torn dyker upp med jämna mellanrum. Däremellan vita hus med höga gavlar närmast den strömmande floden. Långa låga pråmar flyter ikapp med sin last av varor, containrar eller människor. Ibland två och två ihop så man undrar hur de ens får plats när de får möte i krökarna där klipporna reser sig som högst över floden.
Mest berömd av alla flodens krökar är den som går runt Loreleiklippan. Scentaket till operascenen balanserar längst ute på kanten. Enligt sägnen var det här sjöfararna blev förtrollade av den fagra älvan Lorelei som satt däruppe och sjöng. Pråmarna fortsätter välta och förlisa just där, trots ihärdiga försök att gröpa ur och mildra kurvan. Kanske älvan sitter där än?
BERNINA EXPRESS
Någonstans längs vägen behövs en övernattning, södra Tyskland är ofta billigare än i Schweiz. Nästa dag är det dags för alla tågnördars våta dröm: den schweiziska Albula-banan och Bernina Express.

Tåget från Zürich till Chur tar bara en dryg timme. Titta på kor och studera konduktörernas exakthet mot klockan när de visslar iväg tåget, alltid i tid. Efter byte i Chur väntar timmar av hänförande utsikter som kommer stanna länge i minnet.
Längs hela sträckan kan man under högsäsong betala extra
för att åka i panoramavagnar på den egentliga Bernina Express. Eller ta det vanliga regionaltåget med exakt samma utsikt, utan tillägg. Kolla bara så att ert tåg går via Filisur för att inte missa de bästa serpentinerna och snurrorna. En del avgångar går istället via Landquart och Davos, vilket också är fint men mer raka spåret.
BERG- OCH DALBANAN FÖR ALLA

Schweiziska konduktörer är i världsklass. Att fånga allt det storslagna på Bernina Express är däremot omöjligt. Men kolla Kristinas tips längst bak, det går!
Tåget klättrar i branta stigningar och snirklande kurvor, från blommande ängar i Chur via Filisur och Albula. Det känns som att åka i alla berg- och dalbanors moder fast utan killet i magen, bara barnslig förtjusning för alla oavsett ålder. Konduktörerna guidar på olika språk genom högtalarna även på de vanliga tågen, så att man inte missar den höga Landwasserbron, snurrorna eller hur lång den nya tunneln blir som byggs intill den gamla ner mot Sankt Moritz.

För den som vill veta allt finns ett tågmuseum i Berguen. På vintern finns också där som på många andra ställen, fantastiska kälkbackar på flera kilometer!
Efter byte i Sankt Moritz, fortsätter färden med ytterligare hundratals höga och låga brovalv, krökar, tunnlar och snötäckta bergspass ner till Italien. Rälsen går ömsom i serpentiner för att klara den brantaste möjliga stigningen för tåg, ömsom helt i cirkel som vid bron i Brusio, någon halvtimme från slutstationen i italienska Tirano.
Hela resan tar fyra eller fem timmar, beroende på om man växlar till nästa tåg i Sankt Moritz med liten lunchpaus, eller gör två snabba byten i Samedan och Pontresina.

Vill ni sova över finns gott om klassiska hotell på alla orter. Vi älskade Hotell Bernina precis intill stationen i Tirano. Häftigast av alla är kanske Hotel Alp Grüm på sträckans högsta punkt över Berninapasset, som inte har vägförbindelse alls.
Den som inte får nog väljer till världens långsammaste tåg, Glaciärexpressen från Sankt Moritz till Lugano.
VALTELLINA OCH LAGO DI COMO TILL MILANO

Alptopparna är fortsatt höga hela vägen från Tirano, genom vackra dalen Valtellina med sina vinodlingar i mjukt böljande stenterrasser hela vägen ner till sagolika sjön Lago di Como omgiven av höga berg. Där följer man den östra strandlinjen mot Milano. Vi kan varmt rekommendera ett stopp i Varenna och båten över till Belaggio för en natt.

Salthandlarnas väg
Från Milano fortsätter ni salthandlarnas gamla väg med tågen via Turin, trevliga Cuneo och förbi Tende ner till Nice. Den passerar också Saorge och Breil sur Roya, som du kan läsa mer om i kapitlet om Nice.

Eller så åker du vidare över Poslätten ner till Nice, men räkna eventuellt med lite extra tid på den sträckan. De snabbaste italienska tågen är lite dyrare men det finns även andra tåg, de flesta med byte i Ventimiglia.

Bienvenues à la Côte d’Azur.
Här kan du beställa dina signerade ex av böckerna i Inom räckhåll-serien, miniguider, kurser och den magiska tvättsprayen. Böckerna finns självklart också att köpa på också Bokus, Adlibris eller i din lokala bokhandel. Plus att låna på många bibliotek, be dem gärna köpa in annars!
2 svar på ”Alla tågälskares drömväg över Bernina-passet”