Uppdaterade På räls till Rivieran
Blogginlägget ”På räls till till Rivieran, fem tips för dig som vill skippa flyget”, var startpunkten på det som blev först en resehandbok, sedan två och sedan tre. Så kul att ni är många som vill ta tåget till de bästa upplevelserna i södra Frakrike och norra Italien. Denna version är uppdaterad under våren 2025 med det senaste inför sommarens resor.
Välkommen hit! Det är nu faktiskt ett antal år sedan skrev jag ett gästlinlägg om att resa med tåg till Rivieran på Kristinas blogg. Intresset var helt galet och det blev ju sedan en bok, ”Rivieran inom räckhåll” Sommaren 2022 kom uppföljaren ”Languedoc inom räckhåll” och Italien inom räckhåll kom i juni 2024.
Rutterna är lika fina men en hel del har ändrats, om hur man köper biljetter med mera. Varsågoda, här är den uppdaterade versionen av ”På räls till Rivieran, fem sätt att skippa flyget” och här kan du beställa alla böckerna till specialpris, med många fler upplevelser och praktiska tips inför din resa. Bon voyage!

Klimatsmart att byta ut flygresor till Nice mot tåg
De senaste åren har intresset för tågresor i Europa vuxit lavinartat. Väldigt många vill åka tåg och en stor andel vill till Rivieran. Min kompis Kristina Svensson bad mig i februari 2019 att skriva ett gästinlägg till sin blogg Tomatsallad.nu , om att åka tåg söderut genom Europa. Här kommer några av vägarna som tar dig dit samt tips på apparna som hjälper dig boka biljetter.
Vi har vår lägenhet i Nice sedan drygt tio år och de första åren flög jag en gång i månaden, minst. När jag sedan tidigt blev medbjuden i facebookgruppen Tågsemester.nu i oktober 2017 trillade alla poletterna ner. Om klimatet, om hur situationen med bokningar, nattåg och även utbyggnaden av höghastighetsbanor som pågår, och inte minst, minnet från ungdomens alla tågluffar av hur underbart det är att åka tåg genom Europa och i världen.

Och jag kan intyga att det är precis lika fint fortfarande.Numer tar jag istället tåget varannan månad, planerar lite mer och stannar lite längre när jag väl är där. Hittills har det blivit ett fyrtiotal turer med tåg och jag tröttnar aldrig. Det finns alltid nya stopp att utforska längs vägen, nya upplevelser och inte minst, alla härliga människor jag möter längs vägen.
Att ta tåget hela vägen till Rivieran går faktiskt alldeles utmärkt. Timme efter timme i en takt där allt hinns med. Ganska likt att ta bilen hela vägen, med den skillnaden att alla kan dricka vin, röra sig fritt och man slipper alla bekymmer med parkering. Tjusningen med att åka tåg blir dock bara större för varje resa. På samma sätt som jag aldrig tröttnar på den hisnande blå färgen som havet ibland har i Nice. Eller för den delen att gå på marknaden och köpa närodlade grönsaker, frukt och färskfångad dorade, havsaborre.
Första frågan är alltid: va, åker du tåg, hur lång tid tar det? Ja, från Stockholm virka 30-35 timmar, om man åker så snabbt som möjligt. Men det är ju onödigt, mycket bättre att stanna till för trevlig lunch nånstans, för att kolla en utställning eller besöka en vän längs vägen. Före pandemin var det ofta dyrare med tåg än flyg, numer är det ibland billigare och likvärdigt i pengar sett till en hel semester, om du vill åka ungefär samtidigt som alla andra. Upplevelserna, de är så många fler och större med tåg.
Det lönar sig nästan alltid att köpa Interrailpass, för det antal dagar och kalendertid du önskar. Jag brukar köpa fem resdagar under en månad för mina resor till Rivieran. Två dagar ner och två hem, plus en för avstickare eller stopp. Som senast, när jag tog ett ljuvligt extra dygn i Milano på hemvägen.
Här kommer fem förslag på vägar till eller från Medelhavet. Jag tar exemplen till Nice, du väljer din favorit att kliva av tåget.
Resväg 1) Komma fram fort med nattåg
Till Paris och London går det just nu att ta sig på mindre än ett dygn från Stockholm, med sovvagn på SJs nattåg till Hamburg som vi har gjort flera gånger. Då blir nästa byte i Köln. Vidare till Marseille, Montpellier eller Nice går också bra, om än med flera snabba byten och ganska sen ankomst. Lite riskabelt, men perfekt om man vill stanna till någonstans en natt längs vägen.
Den smidigaste rutten är i mitt tycke dock fortfarande att ta sig över dagen från din ort i Sverige till Hamburg. Ha gärna gott om luft för bytet i Köpenhamn, både för ev förseningar och för att proviantera eller sträcka på benen. Sedan tar man ÖBBs nattåg som numera går från Hamburg strax efter 22. Sikta på Karlsruhe eller Offenburg, gör nytt snabbt byte av både tåg och station i Paris med buss 91, som går ofta emellan alla de större stationerna. Framme i Nice eller kanske Montpellier redan på eftermiddagen. Lagom för att lämna väskan på boendet och ta dig ner till Medelhavet. Lyssna på vågorna, ta en drink med bergen bakom ryggen och bara njuta av en sprakande solnedgång.
Vi tar gärna den vägen men lägger in ett senare tåg från Paris. Eller fortsätter med nattåget till Basel och sover en stund extra, för att istället byta i oväntat trevliga Mulhouse och Lyon och göra några timmars uppehåll där. För oss välkända och högt älskade städer där vi alltid och gärna kan stanna för fantastisk lunch. Eller, ta snabbtåget tillbaka till Paris och komma till rätt station för tågen söderut direkt, Gare de Lyon. Missa inte Le Train Bleu på Gare de Lyon, magnifikt!

2) Ett måste för tågälskaren: Bernina Express
Den som vill ha ut det mesta av själva tågupplevelsen tar nattåget från Hamburg hela vägen till Zürich och lägger till alla tågnördars våta dröm: genom schweiziska Alperna med Albulabanan-banan och Bernina Express.

Sträckan klättrar i branta stigningar och snirkliga kurvor, från blommande ängar i Chur via Sankt Moritz, höga brovalv och snötäckta bergspass över till palmerna i Tirano i Italien. Man kan antingen betala extra för att åka i panoramavagnar. Eller ta vanligt regionaltåg och säkra en fönsterplats med exakt samma utsikt, utan tillägg. En variant är att istället ta Glaciärexpressen tvärs över, längs gränsen mot Italien från Brig till Skt Moritz. Siktar du istället på Domodossola kan du få en spektakulär tur längs de hundra dalarna med Centovalle Express till Locarno!
Hett fototips: stå längst bak i tåget så får du de bästa bilderna även i alla serpentinbågarna.

Kommer du från Tirano fortsätter du mot Milano ner längs Valtellinas vinodlingar till de branta väggarna vid fantastiska Lago di Como. Jag kan varmt rekommendera ett stopp i Varenna och båten över till fantastiskt gulliga Belaggio för en natt. Tog du isället rutten över västra Schweiz över Spiez förordar jag ett stopp vid vid lillasystersjön Lago d’Orta eller i Stresa vid Lago Maggiore.

Från Milano vidare går färden vidare till Rivieran. Först den italienska delen, där du kan göra en utflykt och vandra i Cinque Terre eller bara ta ett stopp i trevliga Bordighera. Sedan måste man fortfarande byta tåg i Ventimiglia. Det gör inget, stationscaféet är snyggt och har på riktigt Rivierans godaste kaffe.
Oavsett var du stannar till i Italien, den här längre omvägen avslutas med ännu en av världens vackraste sträckor, längs franska rivieran. Där Alperna doppar tårna i Medelhavet smyger rälsen närmast vattnet hela vägen längs den pinjekantade stranden.
Bienvenues à la Côte d’Azur och 300 soldagar om året.
3) En sväng genom Centraleuropa
Om nu tåget får vara mer en del av resan är det fint att börja åka rakt söderut. Både SJ och Snälltåget kör numera till Berlin med nyrenoverade nattåg. SJ varje kväll och Snälltåget om sommaren, vid större lov och helger plus till Alperna under skidsäsongen och i juli.
Till Berlin kommer du tidigt på morgonen och kan hinna uppleva en hel del bara över dagen. Ta en tur med spårvagn genom forna Östberlin, gå över floden och tillbaka via Neue Markt och Kreutzbergs fina bostadskvarter.
Hämta upp väskan och hoppa på tåget mot Prag från Südkreutz och sitt på vänster sida, gärna i den fina restaurangvagnen. Mycket vacker sträcka längs Elbe från Dresden och söderut. Obs att de tjeckiska tågen har Happy hour, men först när du kommit över till Tjeckien. Läge för billig öl första delen och panglunch efter gränsen! Stanna i Prag så länge det passar och åk vidare därifrån till Wien.
Från Wien går sedan nattåg till Milano, vilka liksom flera i ÖBBs flotta också är biltåg. Vi hade sällskap i kupén av en man som hade motorcykeln med. Aha, en HD? undrade vi, som just mött 100000 bikers på HD-parad i Prag. Nein, jag är tysk, jag kör BMW, sa han, milt överseende. Dock från 1949, han skulle på veteran-motorcrosstävling genom hela Italien.
Stå ute i korridoren då och då de första timmarna, det är betagande berg med branta stigningar och vackra brospann även här. På morgonen kommer sedan konduktören med frukost medan ni ser solen stiga över liguriska vinodlingar och Lago di Garda.
Om du älskar berg och har ännu mer tid tar du omvägen även över Slovenien med Ljubljana, en alldeles underbar stad.. Då hinner du även med de roligaste kvarteren i Venedig på vägen till Milano och så småningom Medelhavet.

Den som vill åka långsammast och vackrast sista biten till Rivieran tar salthandlarnas gamla väg via Turin och Piemonte. Över passen förbi Tende, där tåget slår knut på sig själv gång på gång, längs floden Roya där medeltida byn Saorge vakar uppe på klippan. Vid Breil de Roya kan man antingen fortsätta till Ventimiglia eller gena över Sospel innan man kommer ner till Nice.
4) Tågalternativet till Bryssel
Fler och fler väljer tåget med sina jobbresor även på längre sträckor. Vissa organisationer förbjuder flyg inom Norden, andra klimatkompenserar så att kostnaderna blir jämförbara.

En av de viktigaste sträckorna är den mellan Stockholm och Bryssel. EU-parlamentariker från de flesta partier tar numer ofta tåg. Deras bästa rutt är att ta nattåget från Stockholm till Hamburg. Med nästa tåg via Köln är de framme i Bryssel redan vid tre på eftermiddagen.
Och Bryssel bjuder ju på så mycket mer än moules frites och belgiska våfflor. Jag rekommenderar varmt att göra stopp i Bryssel som omväxling mot Paris. Leta boende i Ixelles eller Saint Giles, vid Place Chatelein. Där finns mängder av trevliga restauranger och barer i de vackra town-housen i Art Noveau-stil .
Vi nostalgiker som tågluffade med gamla Nordexpressen till Paris i ungdomen längtar efter nattåg hela vägen från Skandinavien, både för jobb och privata resor. Men det är många initiativ på gång, varav flera får stöd av EU. Schweiziska SBB har ansäkt om nattåg från Basel till Köpenhamn, eller kanske Malmö, från 2026, och vi vet att belgiska startupe European Sleeper har planer på en linje mellan Bryssel och Malmö. Håll utkik!
5) Charterresa med tåg
Vill du börja mer försiktigt och i sällskap, finns flera researrangörer som kör chartrade tågresor. Den trånga sektorn lför att hyra helt egna tåg igger i att hitta tåg med rätt vagnsbredd, snåriga regler om språk och alla olika signalsystem. Men utvecklingen och harmoniseringen går framåt, snart ska även det bli lättare. De flesta kör istället reguljärtåg där man vanligen bor på hotell istället för på nattåg. Kolla Grand Tours, som har flera resor till både norra Italien och Slovenien med tåg. Även Världens Resor har några i Europa och ännu mer ute i världen.
Före pandemin planerade jag en härlig Vandringsresa med tåg med min goda vän Åsa. hon fortsätter dock ordna själva vandringresorna till Alperna och Provence, kolla in Vandra med!
Ta en helt annan väg hem
När man väl tagit sig ner genom Europa och haft en underbar semester så blir det ändå en dag dags att åka hem igen. Något av alternativen här ovan går fint. Mitt tips är att ha lite is i magen, det är långt ifrån alla tåg som kräver platsbiljett.
Flaskhalsarna i högsäsong brukar vara att få plats på nattågen och de franska snabbtågen. Mellan Hamburg och Köpenhamn krävs platsbiljett på sommaren, boka tidigt, särskilt för hemvägen.
snart nog blir du dock van både vid att boka biljetterna, vid de många timmarna på tåg och, inte minst, att du kan vara mer flexibel. Dagtågen är snabbare än nattågen, åk så långt du orkar och övernatta sedan på en ort du aldrig hört talas om. Eller ta någon av färjorna, till exempel från Kiel till Göteborg. Från Travemunde, Rostock och Sassnitz går båtar till Trelleborg. Där kan det vara lite pyssel att ta sig från tåget någon kilometer till färjeläget, kolla innan så att ni hinner.

Några dagar kvar? Ta en sväng över Languedoc och upptäck gamla katarborgar såväl som gulliga byar, lätt tillgängliga från tåget. Eller åk uppåt genom franska inlandet till Saint Malo, där Bretagne börjar och klipporna stiger ur sanden. Stanna till vid Mont St-Michel, innan du tar båten trettio timmar från Granville över till Irland. Tillbaka genom England och antingen färja till Oostende eller Eurostar till Bryssel. Och hem.

Vart vill du ta tåget? Kommentera gärna här nere!
Tips: skaffa Interrailkort och ha is i magen med platsbokning
Interrailkort bäst på längre sträckor
Om du är ute i god tid och vill pussla själv kan du hitta billiga biljetter hos respektive tågbolag. Interrailkort är dock nästan alltid bäst om du ska söder om Alperna och finns i många olika kombinationer. Med det åker man gratis på de flesta tåg i 33 länder i Europa. Obligatoriska platsbiljetter på snabbtåg och nattåg tillkommer.

Jag köper alltid Interrail mobilpass, 4, 5 eller 7 resdagar inom en månad beroende på vilka avstickare jag vill göra. Det finns även 10 eller 15 resdagar inom två månader, och för 1, 2 eller 3 hela månader. Räkna med två resdagar ner och två hem, plus en för utflykt eller i reserv. Två barn per vuxen åker gratis och både ungdomar under 27 och seniorer som fyllt 60 år har rabatterat pris.
Mobilpass gäller för resor inom elva månader och aktiveras första dagen du åker. För kortare sträckor över dagen kan du ofta hitta billiga biljetter och köpa direkt på stationerna.
Billigast köper du på Interrail.eu där du också kan boka de platsbiljetter som är obligatoriska.
Boka biljetterna själv eller ta hjälp
Många tror att det är krångligt att boka biljetterna. Vi som åkt mycket de senaste åren menar nog att det svåraste är att bestämma rutt. När ni väl bestämt alternativen lär du ddig bemästra de digitala verktygen och kan boka det mesta på egen hand. Är det första gången och du vill ha personlig service mot en liten avgift, då kan du kontakta t ex @Europarunt.se liksom @togreiser.no @togrejser.dk och Ivar & Co på @resebutik i Kalmar. a
I mina böcker finns steg för steg besrkivet hur det funkar med såväl alla bokningar som vilka appar som är bra för vad. För alla frågor finns också alla svar i bästa facebookgruppen Tågsemester.
Mitt bästa tips är dock fortfarande att beväpna dig med lite tålamod och låta den stora reslusten styra. Allt måste inte vara varken planerat eller perfekt. Det är faktiskt mycket roligare att ibland bara hänga med och ta allt som det kommer. Jag lovar att upplevelserna och kontasterna stannar kvar som mestadels fina minnen, länge.

Prisexempel
Interrailrabatterade sittplatser från Stockholm till Hamburg, del i 3-bädds sovkupé Hamburg-Basel samt två platsbiljetter genom Frankrike kostar cirka 1200:- per person. Fyrbäddskupé i liggvagn blir något billigare, totalt cirka 900.

Med lite mat och snacks blir kostnaden alltså någonstans mellan tre och sex tusen kronor, tur och retur, beroende på hur bekvämt du vill ha det. Lägg på hundralappar för första klass, som ger lite mer utrymme och ofta lite lugnare miljö. Där kan det också vara enklare att hitta platsbiljetter under hägsäsong. Flyget är kanske billigare, om du kan boka på tisdagar när ingen annan vill åka. Men i resurser över tid, för jorden och ditt eget samvete? Att resa med tåg är av en helt annan dimension.
Du kan jobba och få massor gjort ombord på tågen. Du få helt andra upplevelser och egentligen, vad har vi bråttom till? Dunket från tåget mot rälsen, landskapen som glider förbi, samtalen i tillfälliga möten och berg som tar andan ur dig. Allt har sin tid.
Bra appar som underlättar tågresan
- Rail planner är den ovärderliga samlingsappen för Interrail (Eurail, för icke EU-medborgare). Där hittar du det mesta du behöver för att kolla olika tågtider, både med och utan obligatoriska platsbiljetter.
Genom den kan du även boka platsbiljetter till de många av de största tågbolagen mot bara 2€ styck i avgift (fortfarande tyvärr inte för Spanien och Italien). Men ta det lugnt, under lågsäsong behöver du för det första ofta bara boka plats på snabbtåg och nattåg, övriga tåg går det bra att hoppa på. - ÖBB, det österrikiska tågbolaget som kör de flesta nattågenm i Europa. Där kan du även boka de italienska snabbtågen med Interrailrabatt.
- Rail Europe och Omio för både rutter och biljetter för kortare sträckor inom hela Europa, har även koppling för rabatt med interrail på sina hemsidor, inte i apparna.
- Rome2rio ger ruttförslag för alla olika transportsätt över hela världen. OM man en dag blir sugen på att ta vägen hem över Moskva eller så:)
- Plus de olika tågbolagens egna appar. Mest för att ha koll på aktuell trafikinformation, på några även för att boka plats med elektroniska biljetter. Den tyska appen DB Navigator är viktigast, den ger bra info om tider mm över hela Europa, plus billigaste priserna om du ska köpa enkelbiljetter. SJ, DSB, SBB (för Bernina Express), SNCF, Trenitalia och Renfe är också bra att ladda ner, beroende på vart du ska.
- I övrigt kan du fortfarande på de flesta större stationer runt om i Europa köpa biljetter även till andra länders tåg.
Blev du ressugen? Det hoppas vi verkligen! Välkommen in att beställa dina signerade ex av böckerna Italien inom räckhåll och om Rivieran och Languedoc på samma teman, så har du dem i brevlådan inom några dagar. De finns självklart också att köpa på också Bokus, Adlibris eller i din lokala bokhandel. Plus att låna på många bibliotek, be dem gärna köpa in annars!
Skriv upp dig på nyhetsbrevet!
Bon voyage
Ett svar på ”Uppdaterade På räls till Rivieran”