På räls till Rivieran, fem tips för dig som vill skippa flyget

Blogginlägget På räls till till Rivieran var startpunkten på det som blev först en resehandbok, sedan två och snart fler. Så kul att ni är många som vill ta tåget till de bästa upplevelserna i södra Frankrike. Denna version är uppdaterad i juni 2024 med det senaste inför sommarens resor.

 

Välkommen hit! Det är nu faktiskt flera år sedan skrev jag ett gästlinlägg om att resa med tåg till Rivieran på Kristinas blogg. Intresset var helt galet och det blev ju sedan en bok, ”Rivieran inom räckhåll” Sommaren 2022 kom uppföljaren ”Languedoc inom räckhåll” och Italien inom räckhållkom i juni 2024.

Rutterna är lika fina men en hel del har ändrats, om hur man köper biljetter med mera. Varsågoda, här är den uppdaterade versionen av ”På räls till Rivieran, fem sätt att skippa flyget” och här kan du beställa alla böckerna till specialpris, med många fler upplevelser och praktiska tips inför din resa. Bon voyage!

Verona Centrale i morgonljus foto Maria Unde Westerberg
Verona Centrale i morgonljus foto Maria Unde Westerberg

Klimatsmart att byta ut flygresor till Nice mot tåg

De senaste åren har intresset för tågresor i Europa vuxit lavinartat. Greta Thunberg fortsätter spänna ögonen i oss och har tveklöst väckt en hel del både klimatångest och panik.  Alla vill åka tåg och väldigt många vill till Rivieran. Min kompis Kristina Svensson bad mig i februari 2019 att skriva ett gästinlägg till sin blogg Tomatsallad.nu om att åka tåg söderut genom Europa. Här kommer några av vägarna som tar dig dit samt tips på apparna som hjälper dig boka biljetter.

Vi har sedan några år lägenhet i Nice och jag är typiskt en som tidigare flugit minst tjugo resor per år, på jobb och privat. Detta trots ganska intensiv påverkan av närstående klimatelit-syster, kollegor och viss mån även våra tre tonårsdöttrar.

När jag sedan tidigt blev medbjuden i facebookgruppen Tågsemester.nu i oktober 2017 trillade alla poletterna ner. Om klimatet, om hur situationen med bokningar, nattåg och även utbyggnaden av höghastighetsbanor som pågår, och inte minst, minnet från ungdomens alla tågluffar av hur underbart det är att åka tåg genom Europa och i världen.

Solrosfält från tåget foto Maria Unde Westerberg
Solrosfält från tåget foto Maria Unde Westerberg

Och jag kan berätta att det är precis lika fint fortfarande. Vi har ställt om alla resor som går till tåg, buss, båt eller samåkning i bil. Och att ta tåget hela vägen till Rivieran går alldeles utmärkt. Timme efter timme i en takt där allt hinns med. Tjusningen med att åka tåg går blir bara större för varje resa. På samma sätt som jag aldrig tröttnar på den hisnande blå färgen som havet ibland har i Nice. Eller för den delen att gå på marknaden och köpa närodlade grönsaker, frukt och färskfångad dorade, havsaborre.

Flygrädda har plötsligt fått folk att nicka ivrigt istället för att sucka när de vill välja andra sätt att resa. Det är dessvärre fortfarande ofta lite dyrare med tåg än flyg, om man bara räknar i pengar. Men utslaget på en hel semester samtidigt som alla andra vill åka, då blir det i stort sett samma pris. Upplevelserna, de är så många fler och större med tåg.

Än så länge lönar det sig nästan alltid att köpa Interrail-kort, för det antal dagar och kalendertid du önskar. Men ju fler vi är som gillar, kommenterar, påverkar och lobbar med det lilla vi kan, politiskt och i olika andra nätverk, desto mer lyssnar makten och fattar de beslut som behövs för mer och enklare tågtrafik i Europa. Här kommer fem förslag på vägar till eller från Medelhavet. Jag tar exemplen till Nice, du väljer din favorit att kliva av tåget.

Resväg 1) Komma fram fort med nattåg

Till Paris och London går det just nu att ta sig på mindre än ett dygn från Stockholm, med sovvagn på SJs nattåg till Hamburg eller med liggvagn, som vi provade i höstas. Då blir nästa byte i Köln. Vidare till Marseille, Montpellier eller Nice går också bra, om än med flera snabba byten och ganska sen ankomst.

Den smidigaste rutten är i mitt tycke dock fortfarande att ta sig över dagen från din ort i Sverige till Hamburg. Ha gärna gott om luft för bytet i Köpenhamn, både för ev förseningar och för att proviantera eller sträcka på benen. Sedan tar man ÖBBs nattåg som numera går från Hamburg strax efter 22. Sikta på Karlsruhe eller Offenburg, gör nytt snabbt byte i Paris och framme i Nice eller kanske Montpellier redan på eftermiddagen. Lagom för att lämna väskan på boendet och ta dig ner till Medelhavet. Lyssna på vågorna, ta en drink med bergen bakom ryggen och njut av en sprakande solnedgång.

Vi tar gärna den vägen men lägger in ett senare tåg från Paris. Eller ser till att få byte i oväntat trevliga Mulhouse eller Lyon och göra några timmars uppehåll där. För oss välkända och högt älskade städer där vi i alla fall kan stanna för fantastisk lunch. Ibland beställer vi bord, ibland hittar vi bara en trevlig restaurang i närheten av stationen. Missa inte Le Train Bleu på Gare de Lyon i Paris, magnifikt!

Klassiska Le Train Bleu vid Gare de Lyon i Paris, foto Maria Unde Westerberg
Klassiska Le Train Bleu vid Gare de Lyon i Paris, foto Maria Unde Westerberg

2) Ett måste för tågälskaren: Bernina Express

Den som vill ha ut det mesta av själva tågupplevelsen tar nattåget hela vägen till Zürich och lägger till alla tågnördars våta dröm: genom schweiziska Alperna med Albulabanan-banan och Bernina Express.

Bro längs Bernina express foto Maria Unde Westerberg
Bro längs Bernina express foto Maria Unde Westerberg

Sträckan klättrar i branta stigningar och snirkliga kurvor, från blommande ängar i Chur via Sankt Moritz, höga brovalv och snötäckta bergspass till Tirano i Italien. Man kan antingen betala extra för att åka i panoramavagnar. Eller ta vanligt regionaltåg och säkra en fönsterplats med exakt samma utsikt, utan tillägg. En variant är att istället ta Glaciärexpressen tvärs över, längs gränsen mot Italien från Skt Moritz till Brig. Spektakulärt längs de hundra dalarna Centovalle!

I boken ger Kristina sina bästa tips på hur du lyckas med fotona på tågresan (hett tips: rensa minnet i telefonen eller kameran innan just den här resan).

Valtellinas vinodlingar foto Maria Unde Westerberg
Valtellinas vinodlingar foto Maria Unde Westerberg

Från Tirano fortsätter du mot Milano ner längs Valtellinas vinodlingar till de branta väggarna vid fantastiska Lago di Como. Jag kan varmt rekommendera ett stopp i Varenna och båten över till fantastiskt gulliga Belaggio för en natt.

Bellagio Lago di Como Maria Unde Westerberg
Bellagio Lago di Como Maria Unde Westerberg

Den som har lite mindre tid kan med fördel åka en annan väg vi provat, genom västra Schweiz över Spiez och Stresa vid Lago Maggiore. 

Från Milano vidare går färden vidare till Rivieran. Först den italienska delen, där du kan göra en utflykt och vandra i Cinque Terre eller bara ta ett stopp i trevliga Bordighera. Sedan måste man fortfarande byta tåg i Ventimiglia. Det gör inget, stationscaféet är snyggt och har på riktigt Rivierans godaste kaffe.

Oavsett var du stannar till i Italien, den här längre omvägen avslutas med ännu en av världens vackraste sträckor, längs franska rivieran. Där Alperna doppar tårna i Medelhavet smyger rälsen närmast vattnet hela vägen längs den pinjekantade stranden.

Bienvenues à la Côte d’Azur och 300 soldagar om året.

3) En sväng genom Centraleuropa

Om nu tåget får vara mer en del av resan är det fint att börja åka rakt söderut. Både SJ och Snälltåget kör numera till Berlin med nyrenoverade nattåg. SJ varje kväll och Snälltåget om sommaren, vid större lov och helger plus till Alperna under skidsäsongen och vid specialturer.

Till Berlin kommer du tidigt på morgonen och kan hinna uppleva en hel del bara över dagen. Ta en tur med spårvagn genom forna Östberlin, gå över floden och tillbaka via Neue Markt och Kreutzbergs fina bostadskvarter.

Hämta upp väskan och hoppa på tåget mot Prag från Südkreutz och sitt på vänster sida, gärna i den fina restaurangvagnen. Mycket vacker sträcka längs Elbe från Dresden och söderut.

Stanna i Prag så länge det passar och åk vidare därifrån till Wien, också så länge ni tycker. Från Wien går sedan nattåg till Milano, som liksom flera i ÖBBs flotta också är biltåg.

Vi hade sällskap i kupén av en man som hade motorcykeln med. Aha, en HD? undrade vi, som just mött 100000 bikers på HD-parad i Prag. Nein, jag är tysk, jag kör BMW, sa han, milt överseende. Dock från 1949, han skulle på veteran-motorcrosstävling genom hela Italien.

Stå ute i korridoren då och då de första timmarna, det är betagande berg med branta stigningar och vackra brospann även här. På morgonen kommer sedan konduktören med frukost medan ni ser solen stiga över liguriska vinodlingar och Lago di Garda.

Om du älskar berg och har ännu mer tid tar du omvägen även över Slovenien med Ljubljana. Då hinner du även med de roligaste kvarteren i Venedig på vägen till Milano och så småningom Medelhavet.

Tende, foto Maria Unde Westerberg
Fina bergsbyn Tende nära Piemonte, foto Maria Unde Westerberg

Den som vill åka långsammast och vackrast tar salthandlarnas gamla väg via Turin och Piemonte. Över passen förbi Tende, där tåget slår knut på sig själv gång på gång, längs floden Roya där medeltida byn Saorge vakar uppe på klippan, passerar Breil de Roya och Sospel innan man kommer ner till Nice.

4) Tågalternativet till Bryssel

Fler och fler väljer tåget med sina jobbresor även på längre sträckor. Vissa organisationer förbjuder flyg inom Norden, andra klimatkompenserar så att kostnaderna blir jämförbara.

Köln Hbf foto Maria Unde Westerberg
Köln Hbf foto Maria Unde Westerberg

En av de viktigaste sträckorna är den mellan Stockholm och Bryssel, där flygen idag går i skytteltrafik. EU-parlamentarikernas bästa rutt är nu äntligen att ta  nattåg från Stockholm till Hamburg. Därifrån via Köln är de framme redan vid tre på eftermiddagen.

Om du vill ha mer än moules frites och belgiska våfflor i Bryssel rekommenderar vi att göra stopp i Bryssel Leta boende i Ixelles eller Saint Giles, vid Place Chatelein. I vart och vartannat av de vackra town-housen i Art Noveau-stil finns många trevliga restauranger och barer.

Vi nostalgiker som tågluffade med gamla Nordexpressen till Paris i ungdomen längtar efter nattåg hela vägen från Skandinavien, både för jobb och privata resor. Men det är många initiativ på gång, varav flera får stöd av EU. Skriv till exempel upp dig på Midnight trains underbara nyhetsbrev här. Hotels on rails på gång, förhoppningsvis redan inom något år !

5) Charterresa med tåg

Flera researrangörer fortsätter driva trenden med chartrade tågresor. Dagens Nyheter provade att chartra hela tåg för ett par år sedan med strykande åtgång. Få se om de är på gång snart igen nu efter pandemin.  Den trånga sektorn ligger i att hitta tåg med rätt vagnsbredd, snåriga regler om språk och alla olika signalsystem. Men utvecklingen och harmoniseringen går framåt, snart ska även det bli lättare. Vill du börja mer försiktigt och i sällskap, kolla till exempel Grand Tours.

Vill du åka på gruppresa och så fall vart, hur? Kommentera gärna längst ner! Före pandemin planerade vi en härlig Vandringsresa med tåg över Valborg. Åsa fortsätter ordna själva vandringresorna till Alperna och Provence, kolla in Vandra med!

Ta en helt annan väg hem

När man väl tagit sig ner genom Europa och haft en underbar semester så blir det ändå en dag dags att åka hem igen. Något av alternativen här ovan går fint. Mitt tips är att ha lite is i magen, det är långt ifrån alla tåg som kräver platsbiljett.

Flaskhalsarna i högsäsong brukar vara plats på nattågen och mellan Hamburg och Köpenhamn, särskilt på hemvägen. Då är de flesta dock vana vid många timmar på tåg och du kan vara mer flexibel. Dagtågen är snabbare än nattågen, åk så långt du orkar och övernatta sedan på en ort du aldrig hört talas om. Eller ta någon av färjorna, till exempel från Kiel till Göteborg. Från Travemunde, Rostock och Sassnitz går båtar till Trelleborg. Där kan det vara lite pyssel att ta sig från tåget någon kilometer till färjeläget, kolla innan så att ni hinner.

Med näsan mot världen Maria Unde Westerberg
Med näsan mot världen Maria Unde Westerberg

Några dagar kvar? Åk snett uppåt genom franska inlandet till Saint Malo, där Bretagne börjar och klipporna stiger ur sanden. Stanna till vid Mont St-Michel, innan du tar båten trettio timmar från Granville över till Irland. Tillbaka genom England och antingen färja till Oostende eller Eurostar till Bryssel. Och hem.

Halvtio-tåget Nice till Moskva
Halvtio-tåget Nice till Moskva

Vart vill du ta tåget? Kommentera gärna här nere!

Tips: skaffa Interrailkort och ha is i magen med platsbokning

Interrailkort bäst på längre sträckor

Om du är ute i god tid och vill pussla själv kan du hitta billiga biljetter hos respektive tågbolag. Interrailkort är dock nästan alltid bäst om du ska söder om Alperna och finns i många olika kombinationer. Med det åker man gratis på de flesta tåg i 33 länder i Europa. Obligatoriska platsbiljetter på snabbtåg och nattåg tillkommer.

Mobil interrail 1 klass
Mobil interrail 1 klass

Jag köper alltid Interrail mobilpass, 4, 5 eller 7 resdagar inom en månad beroende på vilka avstickare jag vill göra. Det finns även 10 eller 15 resdagar inom två månader, och för 1,2 eller 3 hela månader. Räkna med två resdagar ner och två hem, plus en för utflykt eller i reserv. Två barn per vuxen åker gratis och både ungdomar under 27 och seniorer som fyllt 60 år har rabatterat pris.

Mobilpass gäller för resor inom elva månader och aktiveras första dagen du åker. För kortare sträckor över dagen kan du ofta hitta billiga biljetter och köpa direkt på stationerna.

Billigast köper du på Interrail.eu där du också kan boka de platsbiljetter som är obligatoriska. Vill du ha personlig service mot en liten avgift kan du kontakta t ex @Europarunt.se liksom @togreiser.no @togrejser.dk och Ivar & Co på @resebutik i Kalmar.

Boka biljetterna själv eller ta hjälp

Många menar att det är krångligt att boka biljetterna. Vi som åkt mycket de senaste åren menar nog att det svåraste är att bestämma rutt. När ni väl bestämt alternativen kan de flesta som är lite vana vid appar och digitala verktyg boka det mesta på egen hand. Särskilt första gången är det många som vill ha hjälp av resebyrå, sedan klarar du dig på egen hand.

Utvecklingen av digitala bokningssystem går framåt och flera nya aktörer jobbar vidare. Jag var själv VD och drev tågresebyrån Railtic under 2021, Allaboard och Trainplanet är igång medan SJ samarbetar med Omio för digital försäljning av biljetter till de större tågbolagen i Europa. Problemet är dock just alla byten och beslut, som är svårt att digitalisera. Variationen på de bästa, vackraste, smartaste och billigaste rutterna för just dig tar ju liksom aldrig slut.

Mitt bästa tips är fortfarande att kolla in bästa facebookgruppen Tågsemester, beväpna dig med lite tålamod och låta den stora reslusten styra. Allt måste inte vara varken planerat eller perfekt. Det är faktiskt mycket roligare att ibland bara hänga med och ta allt som det kommer. Jag lovar att upplevelserna och kontasterna stannar kvar som mestadels fina minnen, länge.

Schweizisk konduktor m interrail foto: Maria Unde Westerberg
Schweizisk konduktor m interrail foto: Maria Unde Westerberg

Prisexempel

Interrailrabatterade sittplatser från Stockholm till Hamburg, del i 3-bädds sovkupé Hamburg-Basel samt två platsbiljetter genom Frankrike kostar cirka 1200:- per person. Fyrbäddskupé i liggvagn blir något billigare, totalt cirka 900.

Frukost på sängen på nattåget Maria Unde Westerberg
Frukost på sängen på nattåget Maria Unde Westerberg

Med lite mat och snacks blir kostnaden alltså någonstans mellan tre och fyra tusen kronor, enkel resa. Lägg på hundralappar till för tur och retur och några extra resdagar, det är värt varenda krona. Ytterligare några för första klass, som ger lite mer utrymme och ofta lite lugnare miljö. Flyget är kanske billigare, om du kan boka på tisdagar när ingen annan vill åka. Men i resurser över tid, för jorden och ditt eget samvete? Att resa med tåg är av en helt annan dimension.

Du kan jobba och få massor gjort ombord på tågen. Du få helt andra upplevelser och egentligen, vad har vi bråttom till? Dunket från tåget mot rälsen, landskapen som glider förbi, bakgårdar i städerna och berg som tar andan ur dig. Allt har sin tid.

Bra appar som underlättar tågresan

  • Rail planner är den ovärderliga samlingsappen för Interrail (och Eurail, för icke EU-medborgare). Där hittar du det mesta du behöver för att kolla olika tågtider, både med och utan obligatoriska platsbiljetter. Genom den kan du även boka platsbiljetter till de många av de största tågbolagen mot bara 2€ styck i avgift (fortfarande tyvärr inte för Spanien och Italien). Men ta det lugnt, under lågsäsong behöver du för det första ofta bara boka plats på snabbtåg och nattåg, övriga tåg går det bra att hoppa på.
  • Rail Europe och Omio för både rutter och biljetter för kortare sträckor inom hela Europa, dock inte med koppling för rabatt med interrail.
  • Rome2rio ger ruttförslag för alla olika transportsätt över hela världen. OM man en dag blir sugen på att ta vägen hem över Moskva eller så:)
  • Plus de olika tågbolagens egna appar. Mest för att ha koll på aktuell trafikinformation, på några även för att boka plats med elektroniska biljetter. Bahn.com är viktigast, den ger bra info om tider mm över hela Europa, plus billigaste priserna om du ska köpa enkelbiljetter. SJ, DSB, SBB (för Bernina Express), ÖBB, SNCF, Trenitalia och Renfe är också bra att ladda ner, beroende på vart du ska.
  • I övrigt kan du fortfarande på de flesta större stationer runt om i Europa köpa biljetter även till andra länders tåg.

Blev du ressugen? Det hoppas vi verkligen! Välkommen in att beställa dina signerade ex av böckerna Rivieran inom räckhåll och Languedoc inom räckhåll, så har du dem i brevlådan inom några dagar. De finns självklart också att köpa på också Bokus, Adlibris eller i din lokala bokhandel. Plus att låna på många bibliotek, be dem gärna köpa in annars!

Skriv upp dig på nyhetsbrevet!

Här kan du beställa dina signerade ex av böckerna i Inom räckhåll-serien, miniguider, kurser och den magiska tvättsprayen. Böckerna finns självklart också att köpa på också Bokus, Adlibris eller i din lokala bokhandel. Plus att låna på många bibliotek, be dem gärna köpa in annars!


Bon voyage?

Författare: Maria Unde Westerberg

Maria här, som gör vad jag kan för att sprida sol och en fläkt av både tåglivet och det franska till fler. På den här bloggen samlar jag saker från olika delar av det jag gör, med målet att få flera att våga lite mer. Till exempel att hoppa på tåget, bokstavligt och bildligt. Vad längtar du efter?

Ett svar på ”På räls till Rivieran, fem tips för dig som vill skippa flyget”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.